Tuesday, August 4, 2009

Hari Keraian

Aku fikir kau mengerti
Faham bahasa!
Pandai membaca
Tapi meleset semua!

Aku bukan anak kecil
yang boleh kau tipu.
Aku takkan terperdaya dengan
permainan kau.

*Sial!jiwa tenang aku jadi kacau.

Keraian..
Aku terlepas untuk timbulkan diri
pada hari temasya itu berlangsung.

Aku terlepas peluang,
untuk turut menyaksikan
temasya yang julung kali
dilaksanakan itu.

Tapi..
khabar yang aku terima,
amat jelik sekali.

Bukankah temasya atau keraian harusnya indah?

Aku antara percaya atu tidak.

Tapi..
minda dan jiwa aku bersatu.
Benar!Khabar ini benar!

Buktinya..
Aku dapat lihat hodohnya
hati manusia di keraian itu
Pada suatu hari, yang cerah lagi indah.

Manusia..
Cetekkah akalmu?
Kau bijaksana..
tapi mengapa kau tidak panjangkan akalmu?

Aku mengerti..
ada kalanya, kita 'ter'cetek akal.
tapi,
adakah 'ter' itu boleh diterima logik akal?

*geleng kepala tanda kecewa

Aku harap kau dapat baca bahasa hati,
mengerti kata perasaan,
fahami lirik mata,
dan celik teknologi perilaku diri.

Sekian, maaf dari aku.



p/s: Aku menulis untuk buang segala 'semak' di kepala. Tak lama aku kecapi jiwa tenang, kacau bilau datang menyerang lagi..Tak mengapa diri, semua ini dugaan.

No comments: