Friday, August 20, 2010

Pendapat-an aku!

Hidup ini kita mahu berteman.

Walau ada yang berkata "Aku mahu hidup sendiri!", pasti ada tergelincir hatinya mahu berteman.

Tipu kalau mereka kata tiada rasa itu.

Mereka pasti mahu berteman, walau dengan haiwan peliharaan sekalipun. Atau, apa sahaja bentuk tapi masih dalam konsep TEMAN.



Aku, kau, dia, kamu, mereka, semua mahu berteman bukan?



Sekiranya diberi pilihan, samada sendirian atau berteman. Pasti berteman yang akan dipilih.

Tapi, daripada pilihan itu, kita harus lihat pula apa yang menyebabkan kita perlu memilih. Kata lain, punca terjadinya pilihan bersendirian atau berteman itu.



Aku bagi contoh, Bercuti.

Pilihan:

1.Bersendirian: Kau akan pilih bersendirian bila kau mahu ketenangan atau mengelakkan diri daripada sesuatu atau lain2 hal yang berkenaan peribadi atau keliling kau.

2. Berteman: Kau akan pilih berteman apabila kau mahu bersuka atau mahu bergembira atau mahu mengembirakan orang keliling kau.



Walau ada masanya kita mahu bersendirian, tetapi masa kita selalunya akan dipenuhi dengan berteman. Jadi, sudah tentu berteman itu satu keperluan dan kebiasaan.



Aku sangat faham dengan konsep TEMAN ni. Jadi, adakala aku akan jadi peneman, dan adakala aku mahu berteman. Kita harus seimbangkan dua-dua perkara itu.

Jangan kau asyik mahu menjadi peneman, dan jangan kau mahu selalu berteman.

Dan yang penting dalam dua perkara ini-peneman, berteman; adalah saling memahami. Betul tak kamu?huhu ^^

Percayalah kata aku, bila dua orang menjadi satu tak kira dalam hubungan kawan atau hubungan 'melibatkan hati perasaan', tiada apa-apa yang boleh pisahkan mereka walau sebesar mana salah persefahaman.


Sebab sentiasa ada kemaafan.


Tapi, jangan kau salah gunakan kemaafan itu!ok!huhu..



Aku minta maaf. Kadang-kala aku bukan teman yang baik, tetapi aku akan cuba jadi yang terbaik untuk mereka di keliling aku. Dan kadang-kala aku letakkan harapan yang sama pada mereka di keliling aku.

Dan aku kecewa. Dan aku mula belajar, aku tak patut letakkan harapan itu pada mereka.

Aku mudah belajar dari kesilapan. Tetapi kadang-kala aku tetap ulang juga.Jahanam!


Namun, ini tak bermaksud aku akan buang rasa mahu jadi peneman terbaik.Tidak! Cuma untuk tidak rasa lagi kecewa itu, aku buang jauh2 harapan yang ada.


Sungguh aku yakin aku sangat berdikari, "kalau kene campak dekat gurun atau kutub mana pun aku boleh hidup!"-falsampah hidup aku konon! Tapi, aku tetap mahu berteman.



Dan kamu yang selalu jadi peneman setia. Bukan kamu sahaja, dia, kau, mereka, aku sangat berterima kasih kepada semua. Bersyukur aku kerana ada kalian.



Cuma satu teman 'satu hidup satu mati'aku sahaja lah yang aku tak jumpa lagi. Tetapi ada mungkin sudah berjumpa, cuma masih tak mengenali? ^^



Ok! habis satu pendapat-an aku..huhu..Terima kasih!


p/s: Jangan percaya aku! Tapi cuba fikir sendiri!ok?huhu....

2 comments:

♥anachan♥ said...

pendapat-an yg bagus!!
bravo!

QiLaZ said...

hoho..
tq2!! ^^